Länk till startsidan

Rösta i val

Vid olika val får vi rösta om
vilka som ska styra i Sverige
och vilka som ska styra i Europa.

Vart fjärde år är det allmänna val till
riksdag, region och kommun.
Då röstar vi om vilka som ska styra Sverige.
Det valet sker nästa gång år 2026

Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Nästa val till Europaparlamentet är 2029.

Val till riksdag, region och kommun

När vi väljer vilka som ska styra Sverige
är det tre val på samma dag.
De valen gäller riksdagen,
regionen och kommunen.

I riksdagsvalet röstar du på det parti
som du vill ska styra landet.
I valet till regionfullmäktige
röstar du på vilka som ska styra Region Västernorrland.
Regionens största ansvarsområde gäller sjukvård.
I valet till kommunfullmäktige
röstar du på det parti som vill
ska styra Örnsköldsviks kommun.

Alla som har rösträtt
får ett röstkort i sin brevlåda.
Det skiljer sig lite mellan
vem som får rösta i de tre valen.
Här kan du se vad som gäller:

Rösträtt till riksdagen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste vara svensk medborgare.
Du måste bo eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.

Rösträtt till regionen och kommunen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste bo i kommunen eller regionen.
Du måste vara medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land
än EU-länder, Island eller Norge
måste du ha bott i Sverige i 3 år
för att ha rösträtt till kommunen och regionen.

Val till Europaparlamentet

När det är val till Europaparlamentet
väljer vi vilka svenska politiker
som ska representea Sverige i Europaparlamentet.
Det väljer vi för att Sverige är med
i den Europeiska Unionen.
Europeiska Unionen brukar förkortas till EU.

I Europaparlamentet beslutar
representanter från Sverige och övriga EU-länder
gemensamt om frågor som rör alla länder som är med i EU

Du ska ha fyllt 18 år
för att få rösta till Europaparlamentet.
Du måste också vara medborgare i Sverige
eller ett annat EU-land.
Du som har rätt att rösta i valet till Europaparlamentet
får ett röstkort i din brevlåda.

Mer information om att rösta i allmänna val

På valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
hittar du lättläst information om val och om att rösta. Länk till annan webbplats.